Masz czasem tak, że nie ogarniasz wszystkich spraw i nie wiesz od czego zacząć? Zaplanuj swój dzień z metodą ALPEN.

Ostatnio poznałam bardzo prostą i jednocześnie efektywną metodę planowania (takie lubię najbardziej :)). Mowa o metodzie ALPEN, która wymaga tylko 10 – 15 minut Twojego czasu każdego poranka. Jeżeli jeszcze o niej nie słyszałaś, myślę że warto poświęcić chwilę na przeczytanie dzisiejszego wpisu. Może zastosujesz ją w swoim życiu?

Wystarczy, że stworzysz harmonogram dnia według określonych zasad. Żeby zauważyć efekty, musisz być systematyczna i codziennie planować swój dzień według następujących kroków:

1. Wypisz zadania na dziś (A – Aufgaben)

Zacznij od wykonania listy wszystkich spraw, które musisz lub chcesz zrobić dzisiaj. Następnie przeczytaj swoją listę pod kątem powiązanych ze sobą czynności. Stwórz kategorie zadań i pogrupuj je: telefon do przyjaciółki, czy e-mail do klienta możesz zaliczyć do kategorii „kontakt”, a babski wieczór, czy spotkanie z klientem wrzuć do grupy „spotkania”. Ja używam w tym celu kolorowych zakreślaczy. Tworzę legendę, w której każdy kolor symbolizuje inną kategorię. Dzięki temu nie muszę tracić czasu na przepisywanie pogrupowanej listy zadań.

2. Określ czas wykonywania każdej czynności (L – Lange schatzen)

Gdy masz już listę zadań do wykonania na dziś, oszacuj czas trwania każdej z zaplanowanych przez Ciebie czynności. Jeżeli określisz zbyt krótki czas, ryzykujesz że wykonasz dane zadanie po łebkach lub się nie wyrobisz. Lepiej więc szacować z zapasem, ale z niezbyt dużym, żeby dana czynność nie rozciągnęła Ci się w czasie. W takim przypadku stracisz na efektywności. Pamiętaj, żeby zrobić to w sposób logiczny i realny. Postaraj się więc zrobić to w sposób logiczny i realny.

3. Zasada 60/40: zarezerwuj czas na sprawy nieprzewidziane (P – Pufferzeiten einplanen)

Życie codziennie nas zaskakuje. Rzadko zdarzają się dni, kiedy jesteśmy w stanie przewidzieć i dokładnie zaplanować każdą chwilę. Dlatego też, w metodzie ALPEN planujesz tylko 60% swojego czasu w ciągu dnia. Pozostałe 40% czasu jest „w pogotowiu” na sprawy nieprzewidziane w harmonogramie. Pamiętaj, żeby w swoim planie uwzględnić czas na przerwy, posiłki i relaks. Zasada 60/40 to fantastyczny sposób na obniżenie poziomu napięcia i stresu w życiu. Jeżeli okaże się, że przewidziałaś zbyt dużą rezerwę, nic nie szkodzi. Zawsze możesz spożytkować ten czas na rozwój swoich pasji, czy podtrzymanie relacji z kimś bliskim. Nie warto żyć pod presją, bo wtedy życie ucieka Ci przez palce.

4. Ustal priorytety (E – Entscheidungen treffen)

Przejrzyj swoją listę i ustal, co jest dla Ciebie najważniejsze, od czego zaczniesz, z czego możesz zrezygnować, a co zlecisz komuś innemu. To bardzo ważny etap. Wykorzystaj w tym celu metodę ABC, o której pisałam TUTAJ lub metodę Eisenhowera, o której przeczytasz TUTAJ. Spójrz krytycznie na stworzoną przez Ciebie listę i zdecyduj czy na pewno dasz radę wszystko zrobić. Jeśli tak, przenieś swój harmonogram do Twojego plannera lub kalendarza.

5. Działaj i kontroluj (N – Nachkontrolle)

W końcu możesz zabrać się za działanie 🙂 Pamiętaj, żeby systematycznie kontrolować, czy pracujesz zgodnie z ustalonym przez siebie harmonogramem. Jeżeli nie uda Ci się wykonać wszystkich założeń na dany dzień, zlokalizuj przyczynę i postaraj się następnym razem ją wyeliminować. Tymczasem część, której nie zdążyłaś zrobić przenieś na kolejny dzień. Po kilku dniach zaplanowanych w taki sposób powinnaś dojść do wprawy i poprawić swoją efektywność.

Jestem bardzo ciekawa, czy metoda ALPEN pomoże Ci się lepiej zorganizować 🙂 Koniecznie daj mi znać w komentarzu!

« »

Typowa plannergirl z zamiłowaniem do organizacji i pięknych rzeczy

Poznaj lepiej Miss Planner

Obserwuj

@missplannerpl

Znasz metodę Pomodoro? 🍅 Jest bardzo prosta! Aby ją wypróbować, potrzebujesz kartki papieru i minutnika 📄⏰ Na początku wybierz zadanie ze swojej listy TO-DO i ustaw minutnik na 25 minut. Przez ten czas pracuj tylko nad jednym zdadniem i postaraj się maksymalnie nad nim skoncentrować. Gdy usłyszysz dźwięk dzwonka, zrób 5 minut przerwy, podczas których oderwiesz się na chwilę od pracy. Następnie ponownie ustaw minutnik na 25 minut i powtórz cały cykl 4 razy. Na koniec zrób dłuższą przerwę (minimum pół godziny). W naszym przypadku metoda Pomodoro świetnie sprawdza się, gdy musimy działać szybko i gonią nas terminy. Przy okazji ćwiczymy naszą zdolność koncentracji i trenujemy jednozadaniowość 💪 Myślisz, że w Twoim przypadku technika Pomodoro okaże się pomocna? 🤔 #missplannerpl #pomodoro #organizacja #organizacjaczasu #organizacjapracy #planowanie #zorganizowana #zarzadzanieczasem #zarządzaniecz #efektywność #rozwój #rozwójosobisty #nauka #rozwojosobisty #zadanie #pracanadsobą #pracujemy #organizacjapracy #jaksieuczyc
Kochani! Jesteśmy w trakcie projektowania nowych stron tytułowych do naszych wkładów ❤ Mamy głowy pełne pomysłów 😉 Na razie oswajamy się z nimi ubierając je w ramki 😁 Na zdjęciu możecie zobaczyć nasz najświeższy pomysł. Podoba wam się? 🤔 PS. Ta ramka z ptaszkiem jest chyba jedną z najpiękniejszych, jakie miałam w życiu 😍 #missplannerpl #quoteoftheday✏️ #ramka #cytat #inspiracje #dekoracjedomu #cytatdnia #cytaty #plakat #cottonballs #dladomu #dekoracje #inspiracja #photoframe
Początek dnia jest równie ważny, jak jego koniec 💪 Dlatego warto testować różne czynności, które pomogą nam lepiej zacząć dzień ❤ Oto nasze niezawodne sposoby na udany poranek 😊 Jakie są wasze patenty i pomysły na poranny start? ☀️ #missplannerpl #nawyki #rozwoj #rozwój #rozwojosobisty #rozwójosobisty #poranek #poranne #nawyki #nawyk #nowydzień #rutyna #planowanie #zorganizowana #dobrystart #organizacja #organizacjaczasu #motywacja #działamy #dziendobry
Uff... Jutrzejszy dzień zaplanowany - czas zamknąć planner i zająć się w końcu SOBĄ 😁 Dzisiaj mam w planach domowe SPA ❤ Dobranoc! 🌒 PS. Czy wam dni też lecą jak szalone? 🙈 #missplannerpl #plannergirl #planer #organizer #kalendarz #planowanie #nawyki #nawyk #zadania #planneraddict #myplanner #plannerbabe #wieczorem #wieczorek #zorganizowana #organizacja #plannergeek #plannerinserts #plannerlovers #plannerfun #plannerd #plannerkit
Kochani, jak wiecie, trwa już trzeci tydzień  wyzwania. Naszym celem jest przekazać Wam jak najwięcej wskazówek i sposów na lepszą organizację waszego czasu. Z tego powodu przygotowaliśmy dla Was propozycję wieczornej rutyny. Jest to idealny moment na wyciszenie się  i przygotowanie się do następnego dnia. Ja  osobiście najbardziej doceniam odstawienie elektroniki i zaplanowanie kolejnego dnia. Dzięki temu lepiej się wysypiam, i nie muszę się martwić tym, co będę robić rano - bo wszystko już zapisałam 😎 Pamiętajcie, żeby każda z Was wdrożyła te czynności,  które są dla Was najważniejsze ❤💪
A Wy jak szykujecie się do snu? 🌙🌫⭐
#rozwoj #rozwojosobisty #rozwój #rozwójosobisty #chwiladlasiebie #chwilarelaksu #dobrywieczór #idespac #planowanie #odpoczywamy #missplannerpl #nadobranoc
Była lista seriali, to teraz czas na listę filmów 🎬🎥❤ Podoba wam się taki pomysł? Jest co prawda trochę czasochłonny, ale mimo wszystko jestem zadowolona z efektu 😉 
Jeszcze raz bardzo wam dziękuję za wszystkie Netflixowe propozycje seriali pod poprzednim postem 💓 Jeżeli macie jakieś pomysły, które filmy mogłabym wpisać na swoją listę

Projekt i Wykonanie: Rogosz Consulting