Potrzebujesz pomocy w organizacji Twoich zadań? Poznaj niezawodną metodę i pobierz darmowy projekt do druku!
Z metodą Eisenhowera spotkałam się już ładne parę lat temu, kiedy dostałam w prezencie książkę pt. „7 nawyków skutecznego nastolatka” S. Coveya 😉 Metoda ta sprawdziła się u mnie na tyle, że stosuję ją do dziś. W mojej ocenie jest to świetny patent na segregowanie i grupowanie zadań do zrobienia. Ale na czym ta metoda polega? Wszystko opiera się na tzw. kwadracie/polu/siatce, który jest podzielony na 4 kwadranty, czyli na sprawy:
- I. ważne i pilne
- II. nieważne i pilne
- III. ważne i niepilne
- IV. nieważne i niepilne
A teraz wypisz na kartce wszystkie sprawy jakie masz do załatwienia i jakie przyjdą Ci do głowy.
Kolejnym krokiem jest wpisanie do każdego kwadrantu odpowiednich zadań. Powinnaś zadać sobie następujące pytania:
- Na co poświęcasz największą ilość czasu i czy uważasz, że to jest dla Ciebie dobre?
- Jakie masz nawyki (pozytywne i negatywne)?
- Co jest dla Ciebie najważniejsze (jakie masz priorytety w życiu)?
- W którym kwadrancie spędzasz najwięcej czasu, a w którym chciałabyś być najczęściej?
Kiedy ustalisz, co jest dla Ciebie ważne i na czym chcesz się skupić, przejdź do wypełnienia kwadrantu Eisenhowera.
I.Ważne – pilne
Sprawy, które powinnaś wykonać jak najszybciej. Ludzie, którzy mają tendencje do odkładania zadań i zostawiają wszystko na ostatnią chwilę – spędzają w tym kwadrancie najwięcej czasu. Żyją przez to w ciągłym napięciu i stresie. Przykłady zadań określanych jako ważne i pilne:
- Wszystko to, co trzeba wykonać natychmiast i jest pomocne/niezbędne w procesie osiągania Twoich celów.
- Ważne zadania z terminem realizacji w najbliższej przyszłości
- Ważne sprawy z datą wykonania „na wczoraj”
- Istotne telefony, maile
- Ważne spotkania
- Kryzysy
II. Nieważne – pilne
Zadania, jakie zaliczają się do rodzaju spraw nieważnych i pilnych często wydają się na pierwszy rzut oka ważne. Może się tak zdarzyć, jeżeli nie posegregujesz swoich spraw i nie ustalisz swoich priorytetów. Oczywiście – ze względu na to że są pilne – trzeba je wykonać. Istnieje jednak ryzyko, że zatracisz się w wypełnianiu zadań nieważnych, a zarazem pilnych i to one przejmą kontrolę nad Twoim życiem. Przykłady spraw zaliczanych do kategorii nieważnych i pilnych:
- Nagłe spotkania, telefony, maile, które Cię rozpraszają
- Nagłe sprawy, które możesz delegować komuś innemu
- Rachunki do zapłacenia
- Wszystkie naglące błahe sprawy, które tylko z pozoru wydają Ci się ważne
III. Ważne – niepilne
Kwadrant spraw ważnych i niepilnych jest moim ulubionym. To tutaj jest największe pole do rozwoju osobistego. To tutaj możesz wykonywać wszystkie zadania w sposób przemyślany i bez pośpiechu. Zalicza się tutaj następujące kwestie:
- Wszystko to, co jest pomocne/niezbędne w procesie osiągania Twoich celów, ale nie wymaga natychmiastowego podjęcia działania,
- Ważne sprawy z długim terminem realizacji lub bez określonej daty realizacji,
- Planowanie – wymyślanie nowych projektów i możliwości rozwoju,
- Dbanie o związki i relacje międzyludzkie.
IV. Nieważne – niepilne
Do tej grupy zalicza się tzw. złodziei czasu. Z tych zajęć najlepiej zrezygnować lub ograniczyć je do minimum. Myślę, że doskonale wiesz już o co chodzi, ale dla pewności podam kilka przykładów spraw z kategorii nieważnych i niepilnych:
- Bezcelowe przesiadywanie przed komputerem (na facebooku, forach internetowych itp.),
- Długotrwałe oglądanie TV,
- Rozmowy i spotkania z ludźmi, na które nie masz ochoty i które nie są dla Ciebie ważne
- Wszystko to, co bezproduktywnie zabiera Twój cenny czas.
Jeżeli spodobała Ci się idea kwadratu Eisenhowera, przygotowałam dla Ciebie darmowy projekt, który możesz wydrukować i wykorzystać, np. wpiąć do organizera. Spróbuj! I koniecznie podziel się ze mną swoimi odczuciami w komentarzu 🙂