Potrzebujesz pomocy w organizacji Twoich zadań? Poznaj niezawodną metodę i pobierz darmowy projekt do druku!

Organizacja czasu

Z metodą Eisenhowera spotkałam się już ładne parę lat temu, kiedy dostałam w prezencie książkę pt. „7 nawyków skutecznego nastolatka” S. Coveya 😉 Metoda ta sprawdziła się u mnie na tyle, że stosuję ją do dziś. W mojej ocenie jest to świetny patent na segregowanie i grupowanie zadań do zrobienia. Ale na czym ta metoda polega? Wszystko opiera się na tzw. kwadracie/polu/siatce, który jest podzielony na 4 kwadranty, czyli na sprawy:

  • I. ważne i pilne
  • II. nieważne i pilne
  • III. ważne i niepilne
  • IV. nieważne i niepilne

A teraz wypisz na kartce wszystkie sprawy jakie masz do załatwienia i jakie przyjdą Ci do głowy.

Kolejnym krokiem jest wpisanie do każdego kwadrantu odpowiednich zadań. Powinnaś zadać sobie następujące pytania:

  • Na co poświęcasz największą ilość czasu i czy uważasz, że to jest dla Ciebie dobre?
  • Jakie masz nawyki (pozytywne i negatywne)?
  • Co jest dla Ciebie najważniejsze (jakie masz priorytety w życiu)?
  • W którym kwadrancie spędzasz najwięcej czasu, a w którym chciałabyś być najczęściej?

Kiedy ustalisz, co jest dla Ciebie ważne i na czym chcesz się skupić, przejdź do wypełnienia kwadrantu Eisenhowera.

I.Ważne – pilne

Sprawy, które powinnaś wykonać jak najszybciej. Ludzie, którzy mają tendencje do odkładania zadań i zostawiają wszystko na ostatnią chwilę – spędzają w tym kwadrancie najwięcej czasu. Żyją przez to w ciągłym napięciu i stresie. Przykłady zadań określanych jako ważne i pilne:

  • Wszystko to, co trzeba wykonać natychmiast i jest pomocne/niezbędne w procesie osiągania Twoich celów.
  • Ważne zadania z terminem realizacji w najbliższej przyszłości
  • Ważne sprawy z datą wykonania „na wczoraj”
  • Istotne telefony, maile
  • Ważne spotkania
  • Kryzysy

II. Nieważne – pilne

Zadania, jakie zaliczają się do rodzaju spraw nieważnych i pilnych często wydają się na pierwszy rzut oka ważne. Może się tak zdarzyć, jeżeli nie posegregujesz swoich spraw i nie ustalisz swoich priorytetów. Oczywiście – ze względu na to że są pilne – trzeba je wykonać. Istnieje jednak ryzyko, że zatracisz się w wypełnianiu zadań nieważnych, a zarazem pilnych i to one przejmą kontrolę nad Twoim życiem. Przykłady spraw zaliczanych do kategorii nieważnych i pilnych:

  • Nagłe spotkania, telefony, maile, które Cię rozpraszają
  • Nagłe sprawy, które możesz delegować komuś innemu
  • Rachunki do zapłacenia
  • Wszystkie naglące błahe sprawy, które tylko z pozoru wydają Ci się ważne

III. Ważne – niepilne

Kwadrant spraw ważnych i niepilnych jest moim ulubionym. To tutaj jest największe pole do rozwoju osobistego. To tutaj możesz wykonywać wszystkie zadania w sposób przemyślany i bez pośpiechu. Zalicza się tutaj następujące kwestie:

  • Wszystko to, co jest pomocne/niezbędne w procesie osiągania Twoich celów, ale nie wymaga natychmiastowego podjęcia działania,
  • Ważne sprawy z długim terminem realizacji lub bez określonej daty realizacji,
  • Planowanie – wymyślanie nowych projektów i możliwości rozwoju,
  • Dbanie o związki i relacje międzyludzkie.

IV. Nieważne – niepilne

Do tej grupy zalicza się tzw. złodziei czasu. Z tych zajęć najlepiej zrezygnować lub ograniczyć je do minimum. Myślę, że doskonale wiesz już o co chodzi, ale dla pewności podam kilka przykładów spraw z kategorii nieważnych i niepilnych:

  • Bezcelowe przesiadywanie przed komputerem (na facebooku, forach internetowych itp.),
  • Długotrwałe oglądanie TV,
  • Rozmowy i spotkania z ludźmi, na które nie masz ochoty i które nie są dla Ciebie ważne
  • Wszystko to, co bezproduktywnie zabiera Twój cenny czas.

Jeżeli spodobała Ci się idea kwadratu Eisenhowera, przygotowałam dla Ciebie darmowy projekt, który możesz wydrukować i wykorzystać, np. wpiąć do organizera. Spróbuj! I koniecznie podziel się ze mną swoimi odczuciami w komentarzu 🙂

Poznaj lepiej Miss Planner

Obserwuj

@missplannerpl

Projekt i Wykonanie: Web Media Creations